De verzamelaar die ouder is dan 30 jaar zal er waarschijnlijk iets in herkennen in deze Mercedes Zetros met laadbak.
Tot halverwege de ’80-er jaren is de legendarische Volvo 10 en 12 uitgebracht met een identieke laadbak en huif.
Hiervan zijn letterlijk duizenden gemaakt, en nog steeds kom je ze in redelijke hoeveelheden op beurzen tegen.
Er waren altijd met dit model een paar problemen. De grootste was altijd dat de nokken aan de huif snel afbreken. Erg irritant omdat de huif dan niet goed op zijn plek blijf zitten. Een ander probleem bij de oude versie is dat de achterbumper met verlichting ook altijd afbreek bij de meest geringe aanraking. Zelfs in de verpakking kon het al kapot gaan.
Maar….. Siku heeft een oplossing gevonden voor beide problemen. En het is zelfs briljant te noemen!Ze hebben de huif van zacht siliconen gemaakt!
Zo kan deze huif gewoon een val overleven, en zal het ook in de toekomst ook niet gaan breken. Nou maar hopen dat ze niet na een aantal jaren door (mogelijke) weekmakers zichzelf gaan oplossen.
Verder valt het model op omdat de Zetros een stoere en robuuste uiterlijk vertoont. De gebruikelijke rubberen banden met profiel passen er prima bij, het lijkt bijna een Russische vrachtwagen. Wat ik eigenlijk wel mis is dat de motorkap niet open kan. Wat bij de klassieke Volvo wel kon, op zich niet spannend, maar het is nét dat extraatje wat het model nóg leuker kan maken.
Maar aan de andere kant, de laadbak kan in zijn geheel kiepen!
Details
Artikelnummer: 3547
Datum uitgifte: juli 2015
Schaal: 1 op 50
Afmetingen (mm): 115x235x65
Kamaz gebruikt de Zetros-cabine ook, dus je commentaar over Russische vrachtwagens is niet eens zo gek
Kevin Bakker liked this on Facebook.
Hey Jan, eerlijk gezegd was dat inderdaad onbekend bij mij dat Kamaz dat ook gebruikt.
Dank je voor je reactie, top!
Siku museum liked this on Facebook.
Gracia Doekharan liked this on Facebook.
Mooi model inderdaad maar, hoop dat er volgend jaar een kleurvariant komt!
Robert Ubink liked this on Facebook.
Rdes De Ruiter liked this on Facebook.
Beetje erg jammer dat ze tegenwoordig in China gemaakt worden. Wat is er met de fabriek in Ludenscheid gebeurt?
De fabriek staat er nog, en er is nog wel wat (nood)productie.
Maar toen wij er waren werd ons verteld dat eigenlijk tot 12 uur er nog werd gewerkt en de rest van de dag stond alles stil.
Opslag is in een gebouw net buiten Lüdenscheid. Dus eigenlijk is er alleen maar een museum en de administratie nog actief in het gebouw.