Review Siku 3547 Mercedes-Benz Zetros met laadbak en huif

Siku Mercedes Zetros 3547

De verzamelaar die ouder is dan 30 jaar zal er waarschijnlijk iets in herkennen in deze Mercedes Zetros met laadbak.
Tot halverwege de ’80-er jaren is de legendarische Volvo 10 en 12 uitgebracht met een identieke laadbak en huif.

De klassieke Volvo 12 met laadbaak

Hiervan zijn letterlijk duizenden gemaakt, en nog steeds kom je ze in redelijke hoeveelheden op beurzen tegen.
Er waren altijd met dit model een paar problemen. De grootste was altijd dat de nokken aan de huif snel afbreken. Erg irritant omdat de huif dan niet goed op zijn plek blijf zitten. Een ander probleem bij de oude versie is dat de achterbumper met verlichting ook altijd afbreek bij de meest geringe aanraking. Zelfs in de verpakking kon het al kapot gaan.
Maar….. Siku heeft een oplossing gevonden voor beide problemen. En het is zelfs briljant te noemen!Ze hebben de huif van zacht siliconen gemaakt!

Siku 3547 zachte huifZo kan deze huif gewoon een val overleven, en zal het ook in de toekomst ook niet gaan breken. Nou maar hopen dat ze niet na een aantal jaren door (mogelijke) weekmakers zichzelf gaan oplossen.

Verder valt het model op omdat de Zetros een stoere en robuuste uiterlijk vertoont. De gebruikelijke rubberen banden met profiel passen er prima bij, het lijkt bijna een Russische vrachtwagen. Wat ik eigenlijk wel mis is dat de motorkap niet open kan. Wat bij de klassieke Volvo wel kon, op zich niet spannend, maar het is nét dat extraatje wat het model nóg leuker kan maken.
Maar aan de andere kant, de laadbak kan in zijn geheel kiepen!DSC_8161

DSC_8165 DSC_8164

Details

Artikelnummer: 3547
Datum uitgifte: juli 2015
Schaal: 1 op 50
Afmetingen (mm): 115x235x65

10 gedachten over “Review Siku 3547 Mercedes-Benz Zetros met laadbak en huif”

    • De fabriek staat er nog, en er is nog wel wat (nood)productie.
      Maar toen wij er waren werd ons verteld dat eigenlijk tot 12 uur er nog werd gewerkt en de rest van de dag stond alles stil.
      Opslag is in een gebouw net buiten Lüdenscheid. Dus eigenlijk is er alleen maar een museum en de administratie nog actief in het gebouw.

      Beantwoorden

Plaats een reactie