Houten verkeersles kisten deel 3

logo

 

Deel 1
Deel 2

Op de site van het NNSL is het volgende te vinden:

“De Noord Nederlandsche Stempel- en leermiddelenfabriek werd in 1948 door de heer Koopman in het centrum van Groningen opgericht. Al snel ontdekte hij de behoefte aan stempels in het onderwijs en begon met het produceren van stempels voor scholen. Er werden bijvoorbeeld grote landkaartstempels gemaakt voor topografie. “

Maar dat is niet helemaal compleet, want ze zijn eigenlijk ook de verkeersleskisten vergeten te noemen.
Wat ik pas achteraf weet is dat ik zelf twee straten van deze fabriek heb gewoon in Groningen. En dat ze tot zeer recentelijk zelfs werden er sets gemaakt met Siku modellen er in. Voor een particulier natuurlijk heel erg prijzig, het was bedoeld voor scholen om verkeerssituaties uit te leggen.
Grappig om te zien dat het NNSL is opgericht in 1948, en de Sieper (Siku) ook in die tijd aan het pionieren was met modellen en figuurtjes.

Misschien was het wel door het NNSL dat Sieper destijds de stap gemaakt heeft naar de autootjes en poppetjes, wie weet!
Siku heeft ook zelf nog een stadsplattegrond gemaakt waar de miniaturen op uitgestald konden worden. Deze is heel goed te zien in de RAWE catalogussen, en de RAWE catalogus uit 2006 heeft zelfs dit op de voorpagina staan.
Later is er ook nog een vliegveld uitgebracht met gebouwtjes en vliegtuigen maar verder is het stil gebleven met plattegronden op de speeltapijten na, maar eigenlijk tot twee jaar geleden was er amper iets soortgelijks te vinden in het assortiment van Siku.

Andere tijden, Siku World

Een (voorlopig) laatste blogpost over dit onderwerp zal gaan over de laatste ontwikkeling van de speel- en leersets van Siku. In 2012 is Siku begonnen met een nieuw hoofdstuk met de veelbelovende naam Siku World.
Van meerdere sets kun je eindeloos een stad, dorp, bos, haven of boerderij bouwen en combineren. Kortom, een heel verhaal op zichzelf!

Eigen edities door de jaren heen

De afgelopen jaren hebben we zelf al heel wat modellen laten maken.
Sommige in opdracht van anderen en soms hadden we zelf behoefte aan een model door omstandigheden.

Toen we in 2005 het éénjarig bestaan van het Nederlands Siku Forum wilden vieren, kwamen de forumleden met het verzoek om een eigen editie te maken.
Destijds hadden we het forum op www.sikumodels.com staan. En ook in dat jaar kwam de bekende BMW 545i uit in het zilver metallic. Een prima combinatie om er een leuke opdruk op te maken.
Samen met Marc van Houten was dit verder ontwikkeld en uitgevoerd en het resultaat mag er zijn!

bmw-545i Sikumuseum

Er zijn ook nog wat andere model- en kleuropties gemaakt, maar die zijn extra gemaakt voor de enthousiastelingen, voor een overzicht zie: lijst

Door dit model hebben we meer opdrachten van bedrijven gekregen, maar ook van mensen die gingen trouwen.
Bijna maandelijks kwamen er opdrachten en voor veel verzamelaars werd het een extra kans om wat unieks te kunnen toevoegen.

Het jaar er op hadden we een zeer uniek model laten maken van de Volkswagen T5 Multivan van de brandweer in Assen.
volkswagen-type-5-multivan

Een erg complex model om te laten bedrukken, helemaal als je weet dat de drukmethode per kleur, per kant allemaal handwerk is. Er zitten per model 11 drukgangen in en de kostprijs was destijds ongeveer 8 euro. Voor deze prijs zijn deze modellen aan de vaste leden van het forum in 2006 uitgeleverd, men kon 1 bestellen per persoon. De oplage was 120 stuks.

Eind 2006 is onze oudste dochter geboren en we wilden meteen een leuk model hiervoor maken, het resultaat? Een goudkleurige Mini Cooper en de oplage is een schrikbarende 30 stuks! Uiteraard hebben we er zelf nog een paar op de plank staan. 15 stuks zijn naar familie en bekenden gegaan en 10 stuks zijn verkocht aan verzamelaars. Allemaal hebben ze een unieke nummer met certificaat! (Nee, telefoonnummer bestaat al niet meer…)

mini-cooper

2006 was in een ander opzicht ook nog productief, we kregen een grote order van een bedrijf die witte T5 Transporter busjes wilde hebben.
In totaal zijn er 1000 stuks gemaakt voor ons en 200 werden er afgenomen door de opdrachtgever. De rest is in de loop der tijd bedrukt of onbedrukt verkocht.

volkswagen-type-5-multivan

Er is een leuke bijkomstigheid met dit model, Siku heeft bij ongeveer een derde van deze modellen de verkeerde opdruk geprint. In plaats van Transporter staat op de achterklep de opdruk Multivan. Zeer uniek en zeker voor de verzamelaar een must-have!

Een andere opdracht moest als basiskleur een rode T5 Transporter zijn, ook daar zijn 2000 stuks van gemaakt, de helft is gemaakt voor Thomas Höing en de andere 1000 stuks zijn naar ons gegaan. Ook daar zijn weer heel veel varianten op gemaakt, staan allemaal opgesomd in ons database.
volkswagen-t5-transporter

Zullen er in de toekomst meer bij komen via ons? Wie weet… 🙂

 

Review Siku 1436 KTM X-Bow GT

DSC_8040DSC_8041

KTM? Ja KTM! Dé KTM van de motoren.
Siku heeft weer eens wat bijzonders toegevoegd aan zijn modellenlijn. Zonder twijfel.

Soms kan je wachten bij Siku op een vervanger van een bestaand model, zo is er altijd wel een vuilniswagen in het assortiment, een sneeuwschuiver, een kiepauto, een vrachtwagen met trailer etc.
Maar een KTM X-Bow is wel een verrassing die niemand had aan zien komen. Erg leuk. Misschien alleen daardoor al.

Maar wat is het precies, een motor met vier wielen of toch een auto? Tjah, misschien iets van beiden. Het zit tenminste in de klasse van de Ariel Atom en de Caterham Seven (even in de droommodus: zal Siku deze dan ook uitbrengen?????).
Dat het snel is op het circuit is een ding wat zeker is, want het heeft in het echt een hele dikke 4 cylinder 2 liter motor, met maar 850 kilo gewicht. Dan zit je binnen een paar seconden op 100. En de bochten zijn ook geen probleem.

Terugkomend op het model is duidelijk dat Siku hier een grappig tegenbod heeft op het geweld van Hotwheels. Eerlijk gezegd had ik het daar eerder verwacht dan bij Siku.
Ik deel zelf die mening niet, maar ik heb al mensen gehoord over het plastic wat in het model gebruikt wordt. Het blauwe is namelijk plastic. Maar dat dat afbreuk doet aan het model.
Maar ik vind het wel meevallen, het is allemaal erg goed gemaakt en ziet er complex uit.
Ook de banden zijn pure slicks zonder profiel met zacht rubber en de bodemplaat is perfect glad. Eigenlijk is het laatste wat Siku in zijn modellen nog moet verbeteren is de interieur.
Daar mist vaak de kleur en is alles een beetje vaag, dat valt op als je een open dak aantreft. Siku is qua prijs de laatste paar jaar echt hoger gaan zitten. En de concurrentie slaapt ook niet.
Zo zie ik modellen van bijvoorbeeld Norev toch soms echt veel gedetailleerder gemaakt dan een vergelijkbare model van Siku.
Toegegeven, Siku zet zich in om het sterk te maken zodat kinderen er mee kunnen spelen. Dat is natuurlijk ook een reden, maar als verzamelaar speel je er niet mee…. toch…?

DSC_8042

Details

Artikelnummer: 1436
Datum uitgifte: mei 2015
Schaal: 3 Inch

Uitloopmodellen 2015

Een overzicht met modellen die vanaf dit jaar niet meer door Siku worden gemaakt.
Als vakterm wordt daar de naam uitloopmodellen voor gebruikt. Voor velen nog een laatste kans om de missende modellen snel aan te vullen.

Dat er modellen niet meer gemaakt worden is vaak om meerdere redenen, je houdt je collectie als fabrikant up-to-date, je maakt plaats voor nieuwe modellen en minder goed verkopende edities kan je vervangen.

Opvallend dit jaar is wel dat de BAG Transporter, de VW Amarok, de Pulling tractor en de twee 1 op 43 bestuurbare auto’s al weer uit het assortiment gaan. Deze modellen zijn relatief kort in het programma opgenomen geweest.
Aan de andere kant is het nu eens tijd voor de 1 op 55 tram te vervangen die vanaf 1999 al gemaakt wordt. Op zich geen record maar het werd wel eens tijd om daar eens een leuker model van te maken.Ik persoonlijk verwacht dan ook volgend jaar of in 2017 een vervangend exemplaar in de schappen. We zullen afwachten!

En dan nu de lijst….

0863 Racer
1023 Kieper
1026 Mestwagen
1045 BMW 545i
1302 Smart Polizei
1403 Polizei 4Wd
1407 BAG Transporter
1442 Volkswagen Scirocco
1443 Volkswagen Amarok
1446 Porsche Panamera Turbo
1466 Notarzt 4Wd
1664 Goederenwagon
1828 Pulling tractor
1851 Freightliner met combine
1863 Tractor met vee aanhanger
1893 Gelede bus
1894 Lijnbus
1965 Silagewagen
1967 Ploeg
1969 Veetrailer
2055 Schuif
2107 Ambulance
2261 Zaaimachine
2551 Aanhanger
2563 Getrokken veldspuit
2871 Halfpipe kieper
3155 Boomtrailer
3267 JCB 8250
3268 Valtra T191
3272 John Deere 8360R
3279 Fendt 939
3462 Deutz D9905
3469 Schlüter Super 1250VL
3476 Fendt werktuigdrager
3527 Graafmachine
3541 Fendt met strooier en stabilisator
3542 Tractor met kieper
3554 Fendt met voorlader
3657 Deutz Agrotron boomtractor
3726 Tram
3732 Setra dubbeldeks reisbus
3863 Tractor met frontlader en kieper
3920 Vrachtwagen met graafmachine
3933 Scania met dieplader en shovel
4256 Fendt 9470X Combine
4257 Massey Ferguson 9280 Combine
4851 Claas Targo
6284 Geschenkset
6292 Geschenkset
6820 Porsche 911 GT3 R Haribo
6821 Mercedes SLS AMG GT3
7051 Siloblokken
7056 Hooibalen
7063 Hooibalen
7065 Frontgewichten
7066 Hekken

De meeste modellen zullen gewoon op voorraad blijven in de webshop van het Sikumuseum webshop.

Bron: Siku

Review Siku 1940 Mercedes Sprinter hoogwerker

De tweede levering van Siku voor wat betreft de 2015 noviteiten zijn weer binnen, en dan is het altijd weer een uitpakfeest.

Daarin zat ook de Mercedes Sprinter hoogwerker in de schaal 1 op 50.
37 jaar na de verschijning van de voorloper van dit model is er eindelijk weer een hoogwerker in het assortiment van Siku verschenen. De voorloper is gemaakt van 1978 tot 1982.

Wat betreft het nieuwe model, de opbouw is gemaakt door het bedrijf Versalift  en daar is geen geheim van gemaakt, gezien de opdruk aan de zijkanten van het oranje model.

Siku 1940 Sprinter Hoogwerker8609

Net als het basismodel heeft ook deze Sprinter alle opties om de deuren te kunnen openen. Zelfs de schuifdeur aan de rechterkant is niet vergeten!

De opvallende gevaarte op het dak is uiteraard het mooiste aan het model, die uiteraard te koop is bij het Siku Museum Shop. Deze hoogwerker kan net als in het echt alle kanten opdraaien en blijft ook prima is elk gewenste stand staan. Iets wat in het verleden wel anders was bij zijn voorloper (nummer 2219) de Mercedes 406 hoogwerker.
Laatstgenoemde had ook een soortgelijke hoogwerker op het dak, maar kenmerkend was altijd dat bij heel veel modelletjes de hefarm niet in de hoogte kon blijven staan. Van de vier modellen die ik nu in mijn verzameling heb, zijn er twee die het niet goed doen.
Dat doet in principe niets af aan het model, maar jammer blijft het. En Siku heeft het zicht blijkbaar goed aangetrokken en heeft niet weer de zelfde fout gemaakt.

DSC_7960 DSC_7961

Het mooie is dat de hefboom zelf ook nog eens verlengd kan worden wat in het eerdere exemplaar ook niet mogelijk was.

Conclusie

Ik kan niet lovend blijven met elk model die uitkomt. Maar het wordt me door Siku de laatste tijd wel moeilijk gemaakt om eens een minder model uit te zoeken. Misschien een idee om het lelijkste model ooit te verkiezen?
De uitvoering is zwaar, goed afgewerkt en kan zich tonen tussen duurdere merken als NZG.Speelmogelijkheden genoeg en de prijs is ook niet te hoog.

DSC_7963 DSC_7962

Details

Artikelnummer: 1940
Datum uitgifte: mei 2015
Afmetingen: 115x195x54
Schaal: 1:50

Speciaal model Interschutz Hannover 2015

Van 8 t/m 13 juni 2015 zal in Hannover de Interschutz gehouden worden. De Interschutz is een vakbeurs voor Brandweer- en reddingsprofessionals.
Speciaal voor deze gelegenheid heeft Siku een prachtig model aangepast met extra details en opdruk.
Ook is het model ‘vervuild’ zodat het nóg echter over komt.

Het betreft een aangepaste versie van de dit jaar uitgebrachte Mercedes Benz Sprinter 6×6 Feuerwehr (art. nr. 2113)

csm_SoMo_Intersch_1_d32982841ecsm_SoMo_Intersch_2_3c74f93392

Houten verkeersles kisten deel 2

Vorige keer schreef ik al een korte introductie en wat die kisten precies waren.
Nu wil ik wat verder ingaan op het ontstaan van deze kisten.

Siku in de boter

In de jaren ’50 was het heel normaal dat je in Duitsland in je boter-verpakking ook een kleine kado aantrof. Over het algemeen was dit een plastic figuurtje of huisje. Eigenlijk het zelfde idee als wat je nu in Amerika in je cornflakes kunt aantreffen.

Meerdere fabrikanten maakten deze weggevertjes en verdienden er blijkbaar lekker aan.
Totdat de boterfabrikanten ook inzagen dat het enkel geld kostte voor hun. En omdat de concurrent dat ook deed, gaf het ook geen enkele voordeel meer. De boterfabrieken stopten met het weggeven van deze spullen en Sieper had een partij vormen zonder dat ze er wat mee konden.

Andere tijden

Een geniale ingeving was om de platte figuurtjes wat groter te maken en daarnaast ook wat autootjes te maken. Zo doende kon men het als speelgoed mooi op de markt zetten en er zo nog wat aan verdienen. Dit was na wat ontwikkeltijd gereed in 1954. En men presenteerde dit aan de wereld in Neurenberg op de Spielwarenmesse.
Een mooie boekwerk met aquarellen van de modellen werd er gemaakt, en blijkbaar was er markt voor, want tot  op heden mogen we de modellen van Siku bewonderen. Siku had goed gegokt met deze gedwongen overstap.

catalogus handler-preisliste-1954

Thuis werken

Eigenlijk al heel modern was Sieper in die jaren, want ik heb van iemand vernomen dat de autootjes ongeverfd uit de fabriek verstuurd werden naar mensen die thuis alles moesten verven en aanbrengen. Het leuke inderdaad van de plastic modellen is dat er bijna nooit eentje gelijk is aan een andere. Want striping werd met een kwastje aangebracht. Wat tegenwoordig ondenkbaar is. Al is het alleen maar omdat het te veel tijd en geld kost.

Verkeerslessen

Het idee van Richard Sieper, de oprichter van Siku, was dat kinderen en volwassenen veel beter verkeersles konden krijgen met miniaturen dan uit theorieboekjes. Naast dat er in die tijd ook veel meer analfabeten waren, is dat heel goed te begrijpen. Je kan klassikaal uitleg geven en meteen uitvoeren op een groot bord.
Het idee was dan ook dat het bord van metaal was, en op de onderkant van de autootjes werden met klodders lijm een magneet aangebracht. Dit zie je vaak ook op de modellen die in de kisten worden aangeboden.

Meneer de rechter

Ook tijdens de zittingen waar verkeersongevallen werden behandeld moest men aan de kantonrechter laten zien hoe het ongeval plaats had gevonden. Ook mede door de ongeletterdheid in die jaren is voordoen makkelijker dan beschrijven. Ook hiervoor werden Siku modelletjes gebruikt. Ik weet dat in Nederland daar geen Siku voor werd gebruikt, maar metalen modelletjes waar ik de fabrikant helaas niet van weet.

Volgende keer ga ik wat meer in op de maker van de kisten, tot dan!

SIKUracing, radiografische racebaan van Siku

Toen begin 2013 de nieuwste aanwinsten van Siku voorgesteld werden op de Spielwarenmesse in Neurenberg was iedereen verrast.
De stand had een kleine circuit met grappige autootjes er op. Was dit echt? Kwam er een nieuwe schaal in het door de jaren heen toch al niet schaalvaste merk Siku?
Er was al eerder geprobeerd om in 1 op 43 wat miniaturen aan te bieden, maar dat is niet verder gekomen dan twee modellen in elk twee kleuren! De Mercedes 500SEL en de Volkswagen Kever cabriolet.

Pas toen je dichterbij kwam zag je dat er meer dan gewoon een schaalmodelletje op die baan stond. Er was een totaal nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de lange geschiedenis van Siku.

Waarom bijzonder?

Heel simpel, het is ten eerste in een schaal waar Siku tot op heden onbekend mee was, maar ook omdat het merk al jaren aan het experimenteren was met de Control32 afstandbestuurbare tractoren en werktuigen maar ook de bekende vrachtwagens en opleggers in de schaal 1 op 32.
Het bleef de laatste tijd al aardig rustig op dit gebied en ook daarmee gingen de verkoopcijfers omlaag in dit segment van Siku.
Pas achteraf bleek dat men waarschijnlijk al bezig was om de racebaan te ontwikkelen, een meesterzet!

Schaal 1 op 43, een begin van een nieuwe schaal voor Siku?

Ik denk het niet. Waarom niet? Simpelweg omdat deze schaal in de eerste instantie al geen speelgoedschaal is. Ten tweede is deze schaalgrootte ook al erg moeilijk. Er is veel aanbod, je kan niet jarenlang een zelfde model maken zoals in de huidige 3-inch schaal. Maar ook is het prijstechnisch gewoon niet interessant voor Siku. Maar je weet het nooit met Siku, ze hebben al vaker erg verrassende stappen gemaakt, soms geslaagd, soms geflopt. Maar hoe dan ook, ze proberen het!

Wat is de huidige stand van zaken wat betreft het assortiment? 

In 2013 was een startset aangekondigd. Dat werd later aangevuld met losse stukken baan en extra autootjes met lader en controller. Een overzicht is hieronder te zien. Alles is te koop bij je Siku leverancier: Sikumuseum

Binnenkort zal ik wat meer over SIKUracing schrijven. Ik kwam er al schrijvend achter dat dit stuk te lang zou worden als ik ook nog eens alle details ga beschrijven. Dus dat houden we nog tegoed. In 2013 had ik nooit gedacht dat ik zelf zó enthousiast zou zijn over die racebaan! Okee, het heeft een stevig prijskaartje, maar ik moet zeggen dat dit ook best gerechtvaardigd is…

Waar het allemaal in 2013 mee begon, de starterset (6810)

 

6810_03_1000_600 6810_01_1000_600

 

De individuele uitbreidingssets met auto, lader en accu (6820, 6821, 6822, 6823, 6824 en 6825):

6825_01_1000_600 6824_01_1000_600 6823_01_1000_600 6822_01_1000_600 6821_01_1000_600 6820_01_1000_600

Extra baanstukken en opties (6850 en 6851):

6851_01_1000_600 6850_01_1000_600

Houten verkeersles kisten en bijbehorende artikelen

Zo nu en dan zie je op een forum een blije verzamelaar die weer een nieuwe kist heeft gescoord! Een nieuweling zal dan steevast opmerken wat er nou zo speciaal is aan zo’n houten kist met vaak heel veel losse dingen, onderdelen en wat modellen er in.

Nou, heel wat! Een doorgewinterde Siku verzamelaar zal zeer zeker in zijn element zijn als er zoiets op zijn pad komt.

De eerste keer dat mij zo’n kist aangeboden werd, wist ik niet wat het precies was. Het leek me een klassieke kist waar ik vroeger mijn tekenspullen in moest doen. En nu zaten er een heleboel modellen in met nog wat losse ‘dingetjes’ als figuurtjes en bomen.

verkeersles-kist1 verkeersles-kist

De modellen op hun beurt waren van meerdere merken als Wiking (de trammetjes) en Volkswagen T1 busjes met allerlei gekke kleuren. Alles uiteraard van plastic met een lekkere bruine klodder lijm met daarin gedrukt een magneet zodat het model totaal niet meer op zijn wielen kon staan. Erg lelijk en voor mij in eerste instantie niet veel waard.

De ietwat teleurgestelde verkoper wilde mij doen geloven dat ik iets bijzonders in handen had. Maar je moet je voorstellen, we staan in een modderige grasveld bij een rommelmarkt te kijken naar een kofferbak met een houten kist er in wat mij tegenviel. Maar uiteindelijk hebben we beiden wat water bij de wijn gedaan en is de koop gesloten.
Nadat ik thuis kwam bleek de koop helemaal niet slecht te zijn en was er een nieuw fenomeen in mijn leven bij gekomen, de verkeersleskisten!

In deze kisten zaten meteen wat gouden vondsten, drie stuks van de V190 Mercedes 190 1961 (62-65) (link naar Siku Database). Zeer uniek, omdat deze speciaal voor de Nederlandse kisten zijn gemaakt in het zwart, standaard was deze in het creme-wit uitgebracht.

mercedes-190-1961 mercedes-190-19611

Volgende week ga ik verder in op de geschiedenis van de verkeersleskisten

Kijk alvast voor meer kistjes: Siku Database

Review Siku 2113 Mercedes Sprinter 6×6 brandweer

Afgelopen januari heeft Siku extra uitgepakt zoals te lezen viel in de vorige review van de uitgebrachte Volkner camper.

Ook een erg bijzonder vormgegeven Mercedes van het type Sprinter is er eentje van.
De Sprinter was al lang een onderdeel van het assortiment, maar dit is een aangepaste versie.
De sprinters, misschien kan ik daar binnenkort nog een stuk over schrijven, zijn er al in heel erg veel carosserie-types, waaronder een marktkoopwagen, een ambulance en nu ook al deze 6-wieler. Erg leuk en zeker weten dat het een uniek model is. Maar is ie er ook in het echt??? Jazeker!!! Kijk maar eens…

Rosenbauer heeft de opbouw voor zijn rekening genomen. En alle zes de wielen zijn aangedreven dus het kan in bergachtig terrein zeer goed uit de voeten (lees: wielen).

Vergelijk het maar eens met het Siku model:

mercedes-sprinter-6x6-brandweer1

mercedes-sprinter-6x6-brandweermercedes-sprinter-6x6-brandweer3

Wat vooral opvalt zijn de werkende rolluiken aan de zijkanten en de achterkant. Ook de op het dak bevestigde ladder is er af te halen en alle vier de deuren kunnen open en dicht.

Een zwaar model, met erg veel details en erg geschikt om mee te spelen, maar ook voor de serieuze verzamelaar een leuke aanwinst.

Ik verwacht zelf wel dat er binnenkort varianten uitkomen voor andere landen, want het is in meerdere landen in gebruik, zoals Duitsland en Oostenrijk.
Laten we het hopen!

Details model

Artikelnummer: 2113
Datum uitgifte: januari 2015
Afmetingen: 115x310x92
Schaal: 1:50
Siku Database link: www.sikumuseum.de
Te koop bij: Museum shop

 

Facebook