Houten verkeersles kisten deel 2

Vorige keer schreef ik al een korte introductie en wat die kisten precies waren.
Nu wil ik wat verder ingaan op het ontstaan van deze kisten.

Siku in de boter

In de jaren ’50 was het heel normaal dat je in Duitsland in je boter-verpakking ook een kleine kado aantrof. Over het algemeen was dit een plastic figuurtje of huisje. Eigenlijk het zelfde idee als wat je nu in Amerika in je cornflakes kunt aantreffen.

Meerdere fabrikanten maakten deze weggevertjes en verdienden er blijkbaar lekker aan.
Totdat de boterfabrikanten ook inzagen dat het enkel geld kostte voor hun. En omdat de concurrent dat ook deed, gaf het ook geen enkele voordeel meer. De boterfabrieken stopten met het weggeven van deze spullen en Sieper had een partij vormen zonder dat ze er wat mee konden.

Andere tijden

Een geniale ingeving was om de platte figuurtjes wat groter te maken en daarnaast ook wat autootjes te maken. Zo doende kon men het als speelgoed mooi op de markt zetten en er zo nog wat aan verdienen. Dit was na wat ontwikkeltijd gereed in 1954. En men presenteerde dit aan de wereld in Neurenberg op de Spielwarenmesse.
Een mooie boekwerk met aquarellen van de modellen werd er gemaakt, en blijkbaar was er markt voor, want tot  op heden mogen we de modellen van Siku bewonderen. Siku had goed gegokt met deze gedwongen overstap.

catalogus handler-preisliste-1954

Thuis werken

Eigenlijk al heel modern was Sieper in die jaren, want ik heb van iemand vernomen dat de autootjes ongeverfd uit de fabriek verstuurd werden naar mensen die thuis alles moesten verven en aanbrengen. Het leuke inderdaad van de plastic modellen is dat er bijna nooit eentje gelijk is aan een andere. Want striping werd met een kwastje aangebracht. Wat tegenwoordig ondenkbaar is. Al is het alleen maar omdat het te veel tijd en geld kost.

Verkeerslessen

Het idee van Richard Sieper, de oprichter van Siku, was dat kinderen en volwassenen veel beter verkeersles konden krijgen met miniaturen dan uit theorieboekjes. Naast dat er in die tijd ook veel meer analfabeten waren, is dat heel goed te begrijpen. Je kan klassikaal uitleg geven en meteen uitvoeren op een groot bord.
Het idee was dan ook dat het bord van metaal was, en op de onderkant van de autootjes werden met klodders lijm een magneet aangebracht. Dit zie je vaak ook op de modellen die in de kisten worden aangeboden.

Meneer de rechter

Ook tijdens de zittingen waar verkeersongevallen werden behandeld moest men aan de kantonrechter laten zien hoe het ongeval plaats had gevonden. Ook mede door de ongeletterdheid in die jaren is voordoen makkelijker dan beschrijven. Ook hiervoor werden Siku modelletjes gebruikt. Ik weet dat in Nederland daar geen Siku voor werd gebruikt, maar metalen modelletjes waar ik de fabrikant helaas niet van weet.

Volgende keer ga ik wat meer in op de maker van de kisten, tot dan!

2 gedachten over “Houten verkeersles kisten deel 2”

Geef een reactie

Facebook